Ahad, 12 April 2009

Pakcik tua & anaknya

Aku pernah terlibat dalam satu kemalangan jalan raya. Seorang pakcik tua berumur sekitar 60 tahun telah melanggar pintu kiri bahagian belakang keretaku. Menggeletar tak ingat. Aku sangkakan anak muda yg terbaring berdarah di tepi jalan.
“Pakcik ok?”
“ada orang langgar pakcik, nak”
adoi...pakcik yg langgar saya la pakcik. Takkan aku nak cakap macam tu pulak
“takpela pakcik rehat dulu yer” Aku pegang tangan pakcik tua.
“Ada bau getah” detik aku dalam hati.
“saya tunggu kat luar. Ni wad kecemasan, tak boleh ramai2”
aku menunggu hampir 3 jam di luar wad kecemasan. Batang idung anak dia pun tak nampak.Aku menuju ke Makmal Biokimia, berjumpa dengan housemate aku yg bertugas di Hospital Melaka sbg SO.
“Saya blank la La.”
“takpe kita tunggu je family pakcik tu, ‘ujar Taufik, suami Azila.
Azila & aku adalah coursemate di UPM. Kami bertambah rapat bila aku mendapat kerja di Melaka. Kami serumah walaupun dia bersuami. Hehe
Suaminya pulang sekali sebulan kerna bertugas sbg pensyarah di Sarawak. Waktu Taufik balik, aku pandai2la bawa diri melepak bersama Maria, rakan kerjaku.

Pakcik tadi patah tangan kirinya. Kalut giler aku dlm minggu tersebut, mana nak urus kereta yg kemek. Hal nak sambung belajar lagi.

2 hari kemudian menantu lelakinya meminta wang dari aku. “Ayah saya tak dapat bekerja selama 3 bulan, dia pajak pokok getah orang”

Kalian sudah cukup dewasa menafsirkan kata2nya bukan? Aku masih berdiam
“Abang nak apa sebenarnya?”
“ Kamu faham maksud abangkan?”
sah, memang wang yg diminta. Sampai hati seorang anak masih membiarkan ayah tua menoreh getah sedangkan kalian berpangkat? Tak cukupkah gaji seorang Pegawai Bank, Cikgu & Doktor untuk menyara kehidupan seorang ayah tua?

“Kalau abang nak saya bayarkan bil hospital, tu tak jadi masalah la. Duit pun saya boleh bagi sekian banyak je, tapi nak minta sampai 3 bulan sara diri, susahla bang”.

Aku cuba berbicara sebaik mungkin dgn lelaki yg nampak alim.
“Takpelah bang, nanti saya bincang dengan Pegawai Penyiasat Jamil”

Hari berikutnya aku mendapat mesej berbunyi begini
“awak tunggu balasan Allah kerna Allah tak akan mengecewakan hambanya yg dizalimi”

“Biar mahkamah tentukan, kita ada undang2” ujar Sarjan Jamil sambil tersenyum memandang wajah aku yg kusut.

Pakcik tu berada di titik BUTA sewaktu aku memasuki lorong. Kalau aku melanggarnya kenapa bahagian belakang kereta ku yg berdentum? Pakcik, pakcik yg langgar saya tau....

“Ayah abang langgar kereta adik yer?ayah abang memang laju bawa moto”

Masih terngiang-ngiang di telinga aku kata2 i
Ada plot dalam citer ni terpaksa aku sunting. Biar aku simpan ugutan si anak. Tapi jika sesiapa meminta aku mengulangi tiap patah kata2 nya, aku dengan lancar boleh kongsi bersama.

Tiada ulasan: