Ahad, 12 April 2009

CINTA 2 BENUA- Jangan diuji cinta seorang wanita

Ringan saja mulut Kak A bercerita tentang kisah cintanya dalam bas sewaktu kami sama2 menaiki bas yg sama dari UPM menuju ke Plaza Kota Raya.
Cinta 2 benua.
Waktu itu aku berada di Tahun 1. Aku bukanlah terlalu rapat dengannya, mungkin dgn meluahkan perasaan akan menjadikan beliau lebih lega. Beliau adalah senior di Kolej ke 5, aku menginap di Kolej 12 tapi selalu melepak bersama Deela yg kini sedang menyambung phD di UK dan Ima yg kini berjuang mendidik anak bangsa.

Dok kat Kolej lama, best cikit, hapening!!!!! Bukan mcm kat kolej aku yg macam sarang merpati.
Setiap hari dia akan menghabiskan masanya di cybercafe untuk berchating. Waktu ni aku memang buta IT, nak chat pun tak tau lagi.

Ceritanya lagi, dia sanggup menunggu kepulangan insan tersayang yg menyambung pelajaran di Jepun. Masanya dihabiskan berchatting dengan buah hati sedang teman-teman lain leka dengan kehidupan sebagai pelajar. Dugaan yg ditempuh terlalu banyak, perasaan cemburu datang dan pergi disulami dengan ketidakpercayaan sang teruna terhadap dirinya yg memiliki wajah menawan.

Perempuan terkenal dengan rasa cinta yg mendalam & setia yg keterlaluan.
Tapi cinta itu akan pudar jua bila teruna yg diharapkan melukakan hatinya berkali2 tanpa pernah ada sekelumit rasa kasih padanya lagi. Jangan diuji cinta seorang wanita. Dia nekad memutuskan perhubungan walaupun kekasih hati yg ditunggu sejak 5 tahun yg lalu akan berada di tanahair dalam masa sebulan saja lagi.

Kejam? Bagiku ia berpatutan. Love is beautiful, tapi mengapa perlu dia bersedih selama 5 tahun? Menyeksa diri?

“Jemputlah datang ke rumah, nanti akak bagi kad”
“aik, akak kata dah putus,”
“Jodoh nana, akak baru kenal dengan bakal suami akak. Ini ketentuan Tuhan dan akak tak mampu nak menolaknya. Mungkin nana beranggapan akak putus dengan x boyfren akak disebabkan akak berjumpa dgn org lain” ujarnya sambil tersenyum

itu kali terakhir aku berjumpanya & aku harap dia masih mengenaliku jika berselisih bahu nanti. Aku juga mendoakan moga dia berbahagia bersama keluarganya.

Nota kaki: Kak A bertugas sebagai guru kaunseling

Tiada ulasan: