Selasa, 28 April 2009

Cikgu....

Mengajar...maksud aku pagi2 ke sekolah. Bukan belajar tapi mengajar.
Menarik bunyinya, pergi awal pagi & balik tengahari.
Pengalaman aku mengajar di sekolah dimana aku mula mengenal huruf, memang mengujakan. Budak2 memang jujur.

"Cikgu, saya tak suka cikgu pakai tudung macam ni" Aik?i kecik2 lagi dah pandai komplen.
Bukan, mereka berlaku jujur, jujur pada aku. Kejujuran itu berkurangan bila dewasa.

"Cikgu, nak lukis gambar apa minggu ni " Aku senyum lagi. Mereka perlu diberi tunjuk ajar. Mereka juga ingin berjaya. Mereka perlu diberi suntikan semangat agar dapat mengubah nasib keluarga. Mereka bukan tidak pandai, mungkin ada yg kurang berkeyakinan, bukannya apa mereka masih malu. Takut digelakkan.

"Cikgu, minggu ni kita main rounders boleh?"
Ramai yg berbakat terutama anak orang asli. Berlari mak ai memang laju! Tapi ramai sangat yg malu2. Aku seronok melihat satu komuniti anak orang asli.Mungkin aku anak tempatan, so tak hairan sangat melihat pelajar orang asli yg comot. Bukan semua.Mereka ada yg berjaya. Masih teringat rakan sekelasku pernah ditanya'

"Fauzi kamu nak jadi apa?"
"Saya nak jadi KOMUNIS"
Pengaruh tv ! memang waktu aku di darjah 5&6 , kat tv banyak sangat ditayangkan cerita2 sejarah masa zaman omputeh & komunis masuk malaya.

"Cikgu,macammana nak kira ni?"
Mereka kebanyakannya tak faham konsep. Bahasa isu kedua. Aku perhatikan guru cuba explain dalam bahasa melayu kalau murid tak faham. Mereka tidak berterus-terusan dl loghat inggeris jika mulut anak murid ternganga. Aku tak nafikan ppsmi myebabkan kemorosotan pelajar. Melihat dari sudut positif, secara peribadi aku bersetuju ppsmi. Biar senang mereka dah besar nanti untuk berinteraksi. Jangan bahasa dijadikan alasan untuk anak melayu malu ke hadapan. Tanyalah pada rakan2ku yg mengalami, berpeluh mendefence diri sendiri.

Ke pusat tuisyen pula, kali ni mengajar anak2 remaja.
Keterujaan mereka bersifat lain pula.

"Cikgu, hidup di kampus seronok tak?"
Biar betul budak2 ni. Argh aku pun pernah begitu. Teruja nak masuk u lepas tengok cerita ALI SETAN. Beri mereka cerita2 menarik lepas habis belajar. Masa hadapan mereka jika berusaha juga nasihat2 berguna. Kawan bagaimana yg patut mereka dekati.

"Cikgu, orang kata aliran sains senang dapat kerja, betul ke?
ADOI...Rasa macam nak tumpang, pengsan & tenggelam.
Buat kerana minat & bukan kerana ganjaran yg tak tentu boleh dimiliki. Katakan pada mereka tak mustahil kau akan bertukar bidang, tapi pastikan apa yg kau ingini dalam hidup & kau akan temui kebahagiaan & kejayaan.

"Cikgu, takut la nanti separuh jalan dah kena tendang. Malu satu kampung wooo".
Ni satu lagi. Belum cuba lagi, dah ngaku kalah. Katakan pada mereka, hanya usaha membezakan seseorang (dari segi pelajaran, iman di sisi Tuhan). Semua bermula dari kosong & kau punya 3 tahun untuk berusaha, jangan tunggu di tahun akhir, melangkah saja di kampus, kau terus kena berusaha. Ada mereka yg sangat handal SPM nya masih boleh dikalahkan jika kau berusaha.

Katakan pada mereka yg indah2 agar mereka bersemangat & terus berusaha.
Yang pahit akan mereka tempuh sendiri.

Tiada ulasan: