Sabtu, 25 April 2009

otak kanan vs kiri

Bercerita tentang kreativiti. Aku mahu tahu samaada aku menggunakan otak kanan atau kiri.
Aku mahu berkarya tapi aku tak cukup puitis.Maknanya aku menggunakan otak kiri! penggunaan otak kiri aku dibuktikan melalui penglibatan aku dalam analitikal.
Manusia punya dua bahagian otak iaitu otak kanan & otak kiri.
Otak kiri-Logikal (binder,disintegrant, flow aid, self lubricant, proven, relaible, quality)
Otak kanan-kreatif (innovative, problem solvin, versatile, consistent, simpilifying, cost lowering, time saving).
Seniman di kaitkan mgunakan otak kanan manalaka scientist dikatakan menggunakan otak kiri-kecerdasan analitik.
Terdapat mekanisme buka & tutup merujuk kepada cara otak berfungsi. Kedua-duanya bekerjasama dalam penafsiran, bagaimanapun hanya ada satu otak sahaja akan dominan dalam satu2 masa.
Sering berlaku percanggahan pendapat, adalah kesan dari cara otak memproses maklumat.
Aku terpanggil mencari tentang otak ni, selepas memerhatikan anak buah aku. Aku beranggapan dia mungkin ada masalah spt Albert Einstein. Bukan masalah pun, sebab Albert Einstein genius.
Aku lakukan beberapa ujian berpandukan rujukan yg aku cari di internet. Aku dapati dia normal. Aku perhati lagi, dia memang beza ckit dengan 3 orang anak buah aku.
Aku buat ujian lagi, penentuan samaada dia menggunakan otak kanan atau kiri. Dia kidal & biasanya org dalam kategori ini menggunakan otak kanan. Sah, Wina menggunakan otak kanan. Cumanya aku mahu mencari bagaimana kita yg dewasa mahu melatih anak untuk menggunakan kedua2 otak secara optimum. Apakah cara untuk meransang penggunaan otak kanan & kiri.

2 ulasan:

Awang Kapak berkata...

gua harap gua pun jadi genius macam Albert Einstein

n berkata...

nak jadi genius, kena duduk dalam majlis ilmu kan?
gua tak ingat kat mana gua terbaca; 1/4 yg duduk dalam majlis tersebut ada masalah mental huhu