Ahad, 26 April 2009

Forensic

Kenangan masa interviu jawatan Pegawai Forensik di Putrajaya buat gua senyum sorang2. Soalan mula2 wa kena letakkan diri mcm pelakon CSI, macamne nak pastikan bahan bukti dan macm2 lagi la. Gua dapat jawab laa.
Seorang lagi penemuduga bergelar Dato' tanya kat gua samaada gua ni boleh ke nak berdepan dgn mayat. Mesti tak percaya ngan gua nih. Gua kecik beb!
Bukannya apa, gua rasa gua bagi jawapan paling bodoh tapi realistik kepada soalan yg diajukan pada gua.
Apa yg buat gua gelak adalah jawapan yg gua beri
'kalo letak mayat ngan orang hidup kat depan saya, saya takut lagi kat orang hidup tu"(Dalam bahasa Inggeris)
Dia ketawa berdekah2, kawan gua yg tunggu gua kat luar bilik heran dengar org dlm bilik ketawa menggila.sure penemuduga paham apa yg sedang bermain di minda gua nih.Mana ada org mati kena cekik ngan hantu kan? terkejut dengan serangan jantung pasai tengok citer hantu memang ada.
Gua tak dapat pun jawatan tu, ngeri bila gua ingat balik jawapan gua. Gua memang penakut. Siap ada orang bertaruh ngan gua. Kalu gua terima jawatan tu, gua dapat habuan.Punyala gua kecik amat dimatanya. Cessss!
Gua pun tak tau kenapa gua boleh jawab macam tu.
Bercerita pasal CSI, banyak tipu orang beb. Senang giler nak wat analisis. Tunjuk mesin GCMS, yg high tech, boleh temui jawapan sekejap giler berdasarkan teori. Criminal mind gua boleh terima lagi. Hahaha gua tau CSI tipu gua, sbb tu gua tengok gak citer tu. Nak tau bahagian mana gua kena tipu.

Tiada ulasan: