Khamis, 21 Mei 2009

hidup bukan pilihan

bagaimana aku buat pilihan untuk diri,?adakah jalan yg aku pilih betul? pilihan ada banyak, sampai nanti tak tahu mahu pilih yg mana.kalau ada dua option , pun bingung mahu pilih yg mana.. satu mungkin baik untuk diri dlm jangka masa pendek dan satu lagi adalah sebaliknya. Contoh kat diri aku pun banyak. Berhenti keje & sambung belajar sbb dah rasa bosan kununnya bekerja sampai lewat malam...sampai bila mahu begini pada asalnya.

Pergila sambung belaja yg kunun untuk masa depan yg gemilang....sekarang terkangkang sudahnya....mana masa untuk siapkan projek sendiri, geran MOSTI lagi...padan muka aku. masa melepak bersama kwn2 yg sambung belajar sebaik habis degree, nampak mcm ok je. rilek2.

takdelah balik lewat bangat.hidup teratur jer.

aku?
aku jadi lintang pukang,
hidup terus haru biru,
hati tunggang langgang,
jalan kelam kabut,
otak semak samun,
badan tambah kurus kering

inikah pengorbanan?
inikah jumlah yg aku perlu bayar untuk jadi lebih baik?
tak adilkan?
ada ke keadilan dalam dunia?

Setan dah menari kat atas kepala aku ni. mulalah aku pk ,
kalaula aku bekerja, takdelah teruk sangat (SETAN MENARI LAGI)
takde org nak ungkit perkara yg tak perlu. aku bukan goyang kaki beb. Aku bukan salah pilih jalan, cuma denainya agak semak tidak bertebas, terpaksa la bersusah menyusurinya. Tapi aku yakin ada cahaya untuk setiap jalan yg aku pilih.

Hidup penuh dengan pilihan samada kau sedar atau tidak, samada mahu damai atau perang.kau yg pilih, bukan aku bukan sesiapa. selayaknya itu kerja Dia. cuma tak tahu babak seterusnya,buat aku suspen , terus jadi kaget.

tapi tak thrill juga kalu aku dah tau perjalanan hidup aku. tak surpise!

apa saja pilihan yg kita buat kita berharap yg terbaik untuk kita & kalau melibatkan orang, harap ia juga membahagiakan pihak ketiga. Jalan lurus atau bengkak bengkok itu takde menda. Hadapi dengan senyuman walau pilihan yg aku buat perit ceritenya. Kekadang nak citer kat orang pun akan digelakkan...tu la engko...ayat2 mementalkan org akan keluar dr mulut musuh or org yg tak setuju ngan apa yg kamu lakukan.

Kita tahu yg terbaik untuk kita. Bukan mereka bukan sesiapa. Kita tahu apa yg kita mahukan dalam hidup, kitab untuk kita dah ada, sedang menari ikut rentak, bergerak bersama masa.sebagai manusia kena sabar dengan ujian yg datang bersama pilihan yg kita buat. ada sinar disebalik kegelapan itu.
Kegelapan itu nanti buat kita jadi kuat, gagah, macho , kental.takkan jiwa kacau kalau tersalah pilih, cuma perlu cari jalan keluar.boleh u turn, belok kiri, masuk kanan, undur? Jangan sekali...dah memang TAK BOLEH! Tapi yg pasti kena kedepan, toleh kebelakang pun jangan, kalau ia menyakitkan.

Hidup perlu terus beb.kalau mahu hepi je, nanti kita tak tahu menghargai.
Begitu juga dengan hidup, ia bukan pilihan.

ada masa lagi? baca ini dan ini

Tiada ulasan: