Ahad, 3 Mei 2009

Aku & RM 1 juta

aimehhh..kalo la ditakdirkan aku dapat RM 1 juta mcm Tomok hasil usaha gigihnya di OIAM, apa aku nak buat?Confirm duit tu takkan aku perolehi dengan menyanyi kerana suara aku yg sedap ni, hanya akan menyumbangkan lagu. MENYUMBANGKAN?

Manala tau tetiba kerabat DiRaja datang ke rumah mencari keturunannya yg telah dihalau dari istana suatu masa dulu. Dan akulah cucunda yg dicari selama ini.

Pernah aku bercerita ngan housemate, kalaulah ditakdirkan perompak bank tercicir karung hasil rompakan mcm dlm citer Jutawan Fakir lakonan Apek Senario...alakah indahnya. Bezanya si Apek akan pulangkan duit tu semula, aku? aku tak kot. Aku simpan beb!..Sorok dalam bantal, pengalas kepala tika tidur.Hahaha

Ye la itu bukan mencuri, ingat senang ke nak sabit kesalahan mencuri, susah oooo. Undang2 Jenayah Islam ingat senang dilaksanakan ke? Jgn men2 hukum Islam, sebab tu la kot, Hudud sukar nak dilaksanakan di Malaysia.

Dengan asbab itulah, duit tu tak pernah terpelanting kat depan aku atau jatuh atas bumbung keta kenari aku.

Apa aku nak buat dengan RM 1 juta? Macam2 boleh dibeli kalau selera kecik. Tapi kalau selera besar tambah pulak dengan rege brg yg dah makin mahal. RM 1 juta tu boleh beli 5,6 benda jer.
Jawapan standard seperti hantar mak abah g haji, sedekah --alah benda yg baik2 tu aku tak nak citer. Citer yg aku nak jer, keinginan hati yg ingin dipenuhi.

Aku kepingin bangat pakai honda. Kalau ikut tangga gaji aku nanti, selayaknya hanya mampu pakai honda city jer. Dah ganyut nanti, baru boleh pakai Accord gamaknya.Harga kete tu pun dlm RM142K. Status seseorang boleh dilihat mll kereta yg dipandunya. Aku cukup jeles tengok pompuan muda pakai keta besar menjalar. Selalu aku tanya dlm hati, "dia keje apa?" Tapi kalau nmpk muda sangat, dengan senang hati aku cakap "keta bapa dia tu". Kalau dia meletop, otak jahat ni confirm pk, sure suami dia kaya.

Ingin sangat memiliki rumah tepi sungai dlm kawasan kebun. Perghhhhhhhhhhh


Kebun tak susah nak cari, sekarang ni modal nak buat rumah kayu mcm kat mini malaysia melaka. Cuma duit je takde. Rumah style Johor or Perak memang cool. Redup beb. Ntah kan dapat entah kan tidak.

Kalau boleh lagi, tak jauh dari situ ada kandang kambing. Aku memang minat bidang penternakan, ,masalah aku limitation masa. Dulu pun aku penah ikut abah jaga kambing. Experience yg sangat best. Tambah comel bila tengok anak2 kambing yg baru lahir,belajar berjalan. Penah satu hari, anak kambing yg selalu aku peluk2 mati akibat tak sihat. Pengalaman menyusukan anak kambing dengan susu botol...huh...memang happening.

Memandangkan ia akan mengundang bau, mungkin aku kena letakkan ia jauh sikit dari rumah. Ye la kan, rumah tu tempat rehat2, kalo ada bau kurang menyenangkan, alahai!

Montessori!

Haha buka montessori. Kenapa bukak montessori? Ini plan aku & Wong Mei Peng, rakan sekerja semasa di Appeton.

Nah korang saksikan lah apa yg berlaku pada anak2 zaman ni. Kena sepak/ pijak ngan maid, alahai kesian. Takut acuan tidak betul.Hire maid indon, besar nanti terikut loghat indon. Satu hal la plak!

Smart learning

Kena kenali potensi si kecil. Mudah nak melentur kanak2 seawal usia yg boleh. Otak mereka berada dlm active stage di usia ini.
Ramai sangat nak kejar kekayaan, biar aku tolong mereka menjaga anak mereka dengan cara yg sepatutnya. Bukan dengan meninggalkan mereka dengan maid yg tak tentu lagi kasih syg mereka.

Aku rasa itu je yg boleh dibuat dengan RM 1 juta. Selebihnya simpan tok hari tua.

Doa aku walaupun aku tak punya RM 1 juta, namun aku mampu realisasikan sekurang2nya punya montessori sendiri!

AMIN....

Tiada ulasan: