Khamis, 25 Jun 2009

cukup bagus?

how bagus is bagus?
apa definisi bijak?
penafsiran bodoh itu pula bagaimana agaknya?

melihat keperluan memiliki kebijaksanaan akal fikiran, luas maksudnya. Samaada sedar atau tidak, kebijaksanaan seseorang bukan berdasarkan berapa banyak buku falsafah , sejarah, kimia, mahupun biologi yg dibacanya. Lihat dari ruang lingkup yg berbeza. Kagum ya aku kagum mereka2 yg punya kesempatan membaca buku2 falsafah dan code pembacaan mereka untuk dikongsi bersama blogger yg lain. Tapi bagaimana jika ada yg menganggapnya sbg poyo or berlagak, mahu tunjuk pandai?
terserah bagaimana penerimaan mahupun cara mereka berfikir(maksud aku si pembaca). Jangan biarkan emosi mengawal gerak kamu. Dalam konteks lain pula, pandangan rakan mahupun blogger yg lain dirasakan tidak relevan, lari dari maksud penulis atau sebenarnya penulis itu sendiri telah meletakkan satu pendirian yg mana pada yg membaca" SILA AMBIL INI PENDAPAT BULAT2"Jangan kau berani menentang idea tulisanku! wakakaka

Ok serius kembali...

Orang ini aku labelkan pengecut. realistik la jika mahu bersuara lantang. Kau mungkin pemimpin masa hadapan tapi jgn menidakkan pendirian orang. Perlu ada seni dalam penegasan dan jangan sewenang-wenangnya merasakan kau tahu semua. contohnya begini "bla....bla..bla itupun jika kau faham maksud Mada......"

ini ayat memperkecilkan seseorang pada hemat aku.
kenapa aku kata begitu?
sebabnya...mudah! tidak menjadi keperluan kau untuk menjatuhkan orang lain. Ambil pendekatan rasioanal. Aku suka membaca tulisan tangan Faizal Tehrani. Ya mungkin kerna dia punya seni meyakinkan aku dengan caranya dlm setiap entrinya & buat aku duduk sejenak & terfikir berfikir

Tingkat ilmu bagaimana dikira cukup bagus untuk apa yg aku bebelkan diatas?
aku rasa keupayaan kau buat pembaca berfikir adalah tingkat kebagusan tak terjangkau tanpa perlu mendedahkan ketidakcerdikan kau mengekpresikan diri yg kau bijak sebenarnya

Sekian bebelan aku untuk hari ini

Tiada ulasan: