Rabu, 11 Mac 2009

Cikgu paling brutal

Aku simpan buku sejarah Tingkatan 5 aku sampai sekarang. Dalam buku tu selain nota2 sejarah ada banyak DENDA yg aku kena tulis antaranya:

Kesalahan 1
SAYA BERJANJI TIDAK AKAN LUPA MEMAKAI PIN TUDUNG DI MASA AKAN DATANG 100X

Kesalahan 2
SAYA BERJANJI TIDAK AKAN MEMANJANGKAN CUTI SEKOLAH DI MASA AKAN DATANG 100 X

Kesalahan 3
SAYA BERJANJI TIDAK AKAN LUPA MEMBAWA BUKU SEJARAH DI MASA AKAN DATANG 100 X

Paling banyak aku kena kesalahan 1.
Tak terbilang bape kali aku kena denda tu. Saper yg denda aku?
Cikgu edi la
Orangnya sasa, aku yg keding ni, sekali dia tolak jer boleh patah bahu tau. Aku memang takut kat cikgu Edi ni. Takut tapi kenapa buat gak?
Macam ni, aku memang tak suka pakai pin tudung, alah yg kena cucuk kat bahagian tepi kepala tu. Salah cucuk bernanah rambut...hehehe.....
So aku hanya akan pakai sebelum cikgu edi masuk kelas. Pin tu memang sentiasa ada kat bawah meja dlm kelas. Macamne aku boleh kena denda? Abis tu, aku mana boleh dok diam, nak ke toilet la, g bilik guru hantar buku la.
Tetiba terberselisih dengan Cikgu Edi “ Pin tudung mana?”
Kantoi lagi, Ikut mood dia la nak soh aku tulis bape kali tapi maximum 200 x!
tapi aku tak serik2 gak...aku ulang gak kesalahan tu.
Memang ASYIK!

Kesalahan 2
korang paham2 la, budak hostel, kalo dapat peluang balik kampung memang sakan..

Kesalahan 3
Sekali jer aku buat. Nak MATI? Buat la lagi.Aku memang tak sengaja, tinggal atas katil kat hostel

Cikgu edi ni, pantang kat dia orang jalan seret kaki (jalan berbunyi) bila time dia mengajar. Sape yg buat hal jawabnya sama ada kena ketuk ketampi atau dia soh tawaf 7 x kelas yg dia tengah ajar. Kalau satu kelas yg lalu, maka penuhlah kelas aku yg memang dah sempit dgn bil 35 org tu.

Aku ni sejak dari menengah bawah lagi dah rabun. Tapi tak pakai cermin mata. Tak jadi masalah kat SMKJ sbb aku dok kat depan. Masa 5 awam 2, aku dok kat barisan 2 dari belakang. Masalah rabun aku memang menjadi-jadi. Tengah salin nota sejarah, aku mengecilkan anak mata sebab tak nampak tulisan Cikgu edi. Tengah dok leka mengecikkan anak mata terdengarlah suara garau yg amat ditakuti oleh pelajar SMTI.

“Suzana,” kecut perut aku ni beb. Tangan dia tuding kat aku dengan muka dia ala2 si Nazi Jerman tuh...
“Kamu kenapa pandang saya macam tu”
Pas tu aku tak ingat apa lagi yg dia cakap. Dalam hati aku, mampuslah aku kali ni. Dia bla pas ngajar.
Aku tak puas hati. Kelas tamat jer aku terus cari Cikgu Edi kat bilik guru. “Macam ni cikgu, saya rabun sebenarnya, tapi saya tak pakai cermin mata. Saya ...saya...”
“dah tau rabun, buatla cermin mata. Kamu dapat biasiswa tak?
“dapat cikgu”
“esok, minta kebenaran cikgu rahim , keluar outing tempah cermin mata”
“ok”
‘ dah, bla” katanya

Fehhh..lega giler
Loceng berbunyi, Cikgu Edi dah sedia menanti diluar kelas, sementara menanti Cikgu aisyah mengemas barang”
“Tima kasih Cikgu”!

Cikgu Edi masuk,belum sempat salam diberi,
“Suzana,tukar tempat ngan Farhana, Kalo tak nak dok depan, pakai cermin mata”
“Baik cikgu” jawab aku ringkas

Aku pun menempah la cermin mata. Powernya tak la banyak masa tu, dlm 1++.Dah makin tua ni, tak la bertambah banyak sangat.
Leceh la pakai spec ni, nak bersukan susah. RIMAS!
Sib bek sekarang ada contact lens. Tak la perasan sangat ketebalan kanta cermin mata aku.huhu

Tiada ulasan: